28 Jan 2012

Lawak pelajar: itu bukan alasannya

Pada suatu hari, dengan wajah merah padam, Puan Lenny menyerbu masuk ke pejabat Guru Besar sekolah anaknya.
“Saya ingin tahu” kata Puan Lenny sambil mengetap giginya yang sedikit kekuningan, “Mengapa anak saya Susie, mendapat markah 0 untuk ujian Bahasa Melayunya?!”

“Bertenang dulu puan, tenang” kata Guru Besar. “Biar kita tanya terlebih dahulu cikgu yang mengajarnya. Dia tentu mempunyai alasan untuk itu.”

Beberapa minit kemudian datanglah cikgu Bahasa Melayu yang mengajar anaknya.
Dengan pantas Puan Lenny bertanya kepada cikgu BM tersebut “Cikgu, apasal anak saya mendapat markah 0 untuk ujian BM?” sambil menunjukkan kedua-dua penumbuknya.


“Saya tidak ada pilihan lain puan” kata guru tersebut. “Anak puan memberikan kertas putih, dia langsung tak menjawab soalan yang saya bagi.”

“Itu bukan alasannya cikgu” potong Puan Lenny dengan kasarnya.

“Sekurang-kurangnya cikgu kan boleh memberikan sepuluh markah untuk kebersihannya itu!!!”

No comments:

Post a Comment